Tuesday, 15 December 2015

Media Sosial Pemangkin Perniagaan Alaf Baru

1.0        Pengenalan dan sejarah evolusi media sosial.

Media sosial adalah sejenis media yang digunakan terus secara talian dengan membolehkan para pengguna dengan mudah untuk menyertai, berkongsi, dan mencipta isi meliputi blog, rangkaian sosial, wiki, forum dan dunia virtual. Blog, rangkaian sosial dan wiki merupakan bentuk media sosial yang paling umum digunakan oleh masyarakat di seluruh dunia.

Andreas Kaplan dan Michael Haenlein mendefinisikan media sosial sebagai "sebuah kumpulan aplikasi berasaskan internet yang membangun atas dasar ideologi dan teknologi Web 2.0, dan yang membolehkan penciptaan dan pertukaran.

Sementara itu, jaringan sosial merupakan laman di mana setiap orang boleh membuat laman web secara peribadi, kemudian berhubung dengan rakan-rakan untuk berkongsi maklumat dan berkomunikasi. Jaringan sosial terbesar antara lain Facebook, Myspace, Plurk, dan Twitter. Jika media tradisional menggunakan media cetak dan media penyiaran, maka media sosial menggunakan internet. Media sosial mengajak sesiapa sahaja yang berminat untuk berhibur dengan memberi sumbangan dan maklum balas secara terbuka, memberi komen, serta berkongsi maklumat dalam masa yang cepat dan tidak terhad.

Ketika teknologi internet dan telefon bimbit semakin maju maka media sosial pun ikut membangun dengan pesat. Kini untuk mengakses facebook atau twitter misalnya, boleh dilakukan di mana-mana saja dan pada bila-bila masa hanya dengan menggunakan sebuah telefon bimbit. Begitu pantasnya seseorang boleh mengakses media sosial mengakibatkan terjadinya fenomena besar terhadap arus maklumat tidak hanya di negara-negara maju, bahkan juga di Malaysia. Kerana kelajuannya media sosial juga mula tampak menggantikan peranan media massa konvensional dalam menyebarkan berita-berita.



Kepesatan perkembangan media sosial kini kerana semua orang seperti boleh memiliki media sendiri. Jika untuk memiliki media tradisional seperti televisyen, radio, atau akhbar memerlukan modal yang besar dan tenaga kerja yang banyak, maka lain halnya dengan media. Seorang pengguna media sosial boleh mengakses menggunakan media sosial dengan rangkaian internet bahkan yang aksesnya lambat sekalipun, tanpa bayaran besar, tanpa alat mahal dan dilakukan sendiri tanpa pekerja. Pengguna media sosial dengan tidak boleh menyunting, menambah, mengubah suai baik tulisan, gambar, video, grafik, dan pelbagai model kandungan lain.

Menurut Antony Mayfield dari iCrossing, media sosial adalah mengenai menjadi manusia biasa. Manusia biasa yang saling berkongsi idea, bekerjasama, dan bekerjasama untuk mencipta ciptaan, berfikir, berdebat, mencari seseorang yang boleh menjadi kawan baik, mencari pasangan, dan membina sebuah komuniti. Terasnya, dengan menggunakan media sosial menjadikan kita sebagai diri sendiri. Selain kelajuan maklumat yang boleh diakses dalam beberapa saat, menjadikan diri sendiri dalam media sosial merupakan alasan mengapa media sosial berkembang pesat. Tidak terkecuali, keinginan untuk kepentingan diri dan keperluan menciptakan nama peribadi.

Jika dalam kehidupan seharian kita tidak boleh menyampaikan pendapat secara terbuka kerana satu dan lain hal, maka tidak kita menggunakan media sosial. Kita boleh menulis apa saja yang kita mahu atau kita tidak mengulas apapun yang ditulis atau disediakan orang lain. Ini bererti komunikasi terjalin melalui dua arah. Komunikasi ini kemudian mencipta komuniti dengan cepat kerana adanya minat yang sama mengenai sesuatu perkara.

Teknologi pada hari ini terus berkembang. Perkembangannya amat pantas untuk diikuti. Boleh dikatakan hampir setiap hari ada sahaja perisian atau gajet baharu. Kalau kita melihat dalam telefon bimbit kita sahaja beratus-ratus perisian atau mungkin beribu-ribu yang ditawarkan. Ada yang diberi secara percuma manakala ada berbayar.


Perkembangan teknologi ini merentasi berbagai budaya dan bangsa yang ada di dunia. Bangsa-bangsa di dunia ini dapat disatukan melalui teknologi media baharu ini. Berbagai-bagai maklumat dapat disalurkan merentasi benua sepantas kilat. Perkembangan teknologi ini juga sebenarnya tanpa kita sedari telah membawa kesan besar kepada ideologi atau cara berfikir generasi muda. Generasi muda atau lebih dikenali sebagai generasi Y dan Z (lahir 1990-2010). Ideologi ini akhirnya akan mempengaruhi landskap politik sesebuah negara yang akhirnya akan membawa kepada kemusnahan atau dapat membangunkan sebuah peradaban yang baharu.

Ada berbagai-bagai definisi apabila kita bercakap mengenai ideologi. Rene Descartes menyatakan ideologi adalah inti dari semua fikiran manusia manakala Niccolo Machiavelli pula, berpandangan ideologi adalah sistem perlindungan kekuasaan yang dimiliki oleh penguasa. Menurut Francis Bacon, ideologi adalah paduan atau gabungan pemikiran yang mendasar sesuatu konsep dan manakala Karl Marx pula berkata, ideologi adalah alat untuk mencapai kesetaraan dan kesejahteraan bersama dalam masyarakat. Inilah antara definisi ringkas mengenai ideologi.

Kalau kita melihat corak pada hari ini, peranan media sosial turut berubah. Sebagai contoh, peranan surat khabar atau televisyen bukanlah sebagai penyalur maklumat nombor satu seperti satu ketika dahulu. Kini, media baharu telah memainkan peranan yang amat penting dalam persoalan ini. Masyarakat pada hari ini lebih percaya kepada media baharu berbanding dengan maklumat daripada surat khabar dan televisyen. Televisyen hanya digunakan sebagai medium hiburan bagi menonton tayangan filem, rencana atau lain-lain dokumentari. Bagi generasi Y mereka bergantung sepenuhnya kepada media baharu dan bahan yang terdapat di media baharu inilah yang akan mencorakkan pemikiran mereka dan yang paling penting mereka adalah pemimpin di masa hadapan. Gaya kepemimpinan mereka kelak besar kemungkinan akan dipengaruhi oleh bahan-bahan yang terdapat dalam media baharu kerana bahan-bahan tersebut merupakan guru bagi mereka.


2.0       Kepentingan Media Sosial dalam Perniagaan

Aktiviti korporat tidak bergantung kepada faktor tunggal. Adalah dipercayai bahawa ahli perniagaan menggunakan teknik dan teknologi khusus untuk menjadi terkenal dalam bidang korporat. Dalam kebanyakan kes trafik web, pengoptimuman enjin carian dan web mereka bentuk dianggap faktor utama yang bertanggungjawab untuk membuat perniagaan dalam talian lebih berjaya dan terkenal. Terdapat begitu banyak perkara yang digunakan untuk meningkatkan perniagaan dengan kadar yang besar. Adakah anda berminat untuk menggunakan kaedah berguna tunggal? Sebagai perkara fakta, sangat popular bahawa rangkaian dan perkhidmatan sosial adalah sangat penting untuk pengguna korporat. Mari kita lihat bagaimana rangkaian sosial boleh memberi peluang terbaik untuk meningkatkan keuntungan.

Pada dasarnya media sosial muncul dengan tiba-tiba dan membentuk satu reputasi yang menjadi kegilaan yang sementara.Ini bermakna banyak perniagaan yang tidak nampak atau berminat dengan keuntungan dan faedah yang boleh diperolehi daripada platform media sosial yang popular. Berikut merupakan kepentingan media sosial dalam perniagaan.

2.1  Meningkatkan pendedahan terhadap syarikat anda, bukan sahaja         secara tempatan malah secara global
Media sosial gergasi seperti Twitter dan Facebook berkongsi lebih daripada 1.5 billion pengguna di seluruh dunia. Platform seperti ini membenarkan anda memperluaskan perniagaan anda serta-merta menjangkaui kedudukan geografi anda dengan mudah. Ini bermaksud, like di Twitter dan Facebook merupakan cara yang baik untuk mengukuhkan kemunculan syarikat anda. Media sosial juga membolehkan perniagaan mendapat faedah daripada pendedahan yang meningkat sama ada di peringkat global atau tempatan. Ia terpulang kepada anda untuk membuat keputusan tersebut.
Media sosial adalah salah satu pilihan yang paling penting untuk membangunkan hubungan dan hubungan. Adalah dipercayai bahawa pautan korporat dan perhubungan adalah sangat penting untuk perniagaan. Syarikat-syarikat dan ahli perniagaan sentiasa memilih untuk membangunkan lebih banyak hubungan untuk mencari tawaran yang bernilai. Ia adalah perlu bagi mereka untuk mempunyai lebih banyak peniaga dan pembeli. Ini adalah pendekatan yang terbaik untuk menjual perkhidmatan atau produk tanpa apa-apa masalah. Ingat, hubungan dibangunkan dengan bantuan media sosial lepas selama-lamanya. Ini adalah sebab utama mengapa semua ahli korporat lebih suka menggunakan pendekatan sosial untuk tujuan ini.

2.2   Berinteraksi dengan pelanggan-pelanggan anda untuk perkhidmatan pelanggan yang berkesan

Anda boleh dengan mudah menggunakan media sosial sebagai platform perniagaan. Rangkaian sosial membenarkan pengguna menikmati akses percuma di mana-mana. Dalam kebanyakan kes, orang menghantar iklan mengenai produk di rangkaian ini. Terdapat strategi yang betul digunakan untuk menjual produk dengan menggunakan akaun media sosial. Adakah anda berminat untuk mengambil kelebihan menonjol? Facebook adalah antara leafing rangkaian sosial yang membolehkan pengguna untuk menghantar imej dan butiran produk dan perkhidmatan mereka secara percuma. Ia adalah gaya pemasaran percuma untuk menjual produk dalam talian. Pengikut anda termasuk rakan-rakan, rakan-rakan dan ahli sosial akan melihat iklan ini untuk memahami nilai produk yang.





Ia adalah 100 % benar bahawa media sosial adalah sumber yang menarik untuk mencari pelanggan berharga. Kebanyakan peniaga percaya bahawa mereka akan mendapat pelanggan yang akan datang dengan menggunakan media sosial. Dalam kebanyakan kes berkongsi maklumat produk di rangkaian sosial membolehkan ahli perniagaan untuk mendapatkan lebih banyak pelanggan. Pelanggan baru boleh didapati dengan mudah. Ia telah diperhatikan bahawa pelanggan dan pelanggan juga lebih suka untuk mencari sumber terbaik bagi rangkaian ini. Ia adalah satu trend berjalan yang mesti digunakan dengan betul untuk mendapatkan faedah korporat yang menakjubkan.

Salah satu kelebihan terbesar yang datang bersama media sosial adalah keupayaan untuk berkomunikasi secara langsung dengan pelanggan-pelanggan anda, termasuklah yang baru dan lama. Media sosial membolehkan anda berhubung dengan pelanggan-pelanggan anda dalam perbualan masa sebenar, sama ada dalam bentuk aduan, pujian, perkhidmatan atau produk anda. Ingatlah bahawa media sosial pada mulanya direka untuk seseorang individu itu bersosial, dimana ia bermaksud bahawa pelanggan-pelanggan anda ingin bercakap dengan anda.


2.3  Pemasaran melalui media sosial lebih berpatutan berbanding dengan cara tradisional

Pemasaran adalah penting bagi produk dan perkhidmatan. Syarikat membangunkan jabatan pemasaran untuk mengendalikan pemasaran produk. Ia dianggap bahawa pemasaran produk adalah salah satu pekerjaan yang paling penting yang perlu bajet besar. Ia adalah mungkin untuk menjimatkan belanjawan dengan menggunakan sumber-sumber media sosial yang sangat baik. Ia adalah masa untuk memberi tumpuan kepada perkhidmatan media sosial untuk pemasaran aktif produk anda, aktiviti dan perkhidmatan. 
Jika anda memilih untuk menghabiskan RM 1 pada iklan-iklan Facebook yang disasarkan kepada khalayak yang tertentu, anda akan menjana 1 hasil, tetapi jika anda sanggup membelanjakan RM 2 pada iklan Facebook, anda dapat menjana sehingga 3 hasil. Inilah yang dipanggil media ‘janaan’ atau ‘kongsian’. Iklan anda juga akan dikongsi bersama dengan senarai rakan pengguna. Ini membawa kepada pendedahan yang lebih meluas kepada produk atau perkhidmatan anda.

2.4  Media sosial memberikan kelebihan kepada anda untuk bersaing dengan pesaing anda

Media sosial adalah tentang masa sebenar. Ini bermaksud bahawa dengan penyertaan dalam media sosial membolehkan perniagaan anda mendapat peluang yang lebih besar dan kelebihan untuk terlibat dalam pengiklanan yang boleh menjadi relevan dan tepat pada masanya. Selain itu, ia memberikan anda kelebihan yang kukuh dan berdaya saing berbanding dengan pesaing anda. Kebanyakan aspek media sosial juga disediakan secara terbuka, ini bermaksud anda juga boleh memerhati keadaan pesaing-pesaing anda. Anda mungkin ingin menyesuaikan idea mereka atau lebih baik daripada mereka apabila anda ingin menghasilkan pelan pemasaran anda sendiri. Tetapi ingat, jika anda boleh melihat pesaing-pesaing anda, ini bermaksud mereka juga boleh melihat anda. Simpan rahsia hak milik anda dan alihkan tumpuan daripada media sosial sehingga anda betul-betul bersedia. Pemasaran media sosial adalah lebih baik daripada pendekatan pemasaran tradisional. Ia adalah satu peluang terbuka untuk ahli perniagaan dan syarikat-syarikat untuk mendapatkan gaya moden untuk membuat reputasi talian. Dalam kebanyakan kes, gaya pemasaran tradisional tidak berfungsi untuk pengguna dalam talian. Pasti, mereka memerlukan sesuatu yang berbeza untuk kerja-kerja digital. Pemasaran digital adalah lebih berguna untuk pengguna dalam talian. Cuba facebook, Instagram dan LinkedIn untuk menggunakan kaedah profesional pemasaran. Pemasaran digital membawa keputusan yang lebih cepat untuk meningkatkan pendapatan keseluruhan.

3.0       Penggunaan sosial media secara global

Menurut IDC (International Data Corporation), inisiatif yang berkaitan dengan rangkaian sosial dengan tujuan membuat urusniaga akan merangkumi 2,000 juta USD perniagaan dalam tahun 2014. Masih ada usahawan yang menganggap rangkaian sosial sebagai sesuatu yang mahal atau sesatu yang akan mengurangkan nilai jenama mereka. Strategi komunikasi internet mereka sebaliknya, biasanya lebih murah, lebih fokus dan dapat diukur. Cara para pengguna mempengaruhi pengguna-penguna lain dalam keputusan pembelian, antaranya melalui perkongsian pendapat, harus dijadikan faktor utama untuk melakukan kegiatan pemasaran produk anda melalui rangkaian sosial.

Bidang komunikasi telah berubah. Semua teknik komunikasi yang bersifat satu hala di antara komunikasi syarikat dan pelanggan sudah tinggal kenangan. Rangkaian sosial membantu menjadikan syarikat-syarikat lebih telus, mendapat kepercayaan dan membina kredibiliti melalui komunikasi dengan para pelanggan. Di zaman ini, sebelum membuat pembelian, para pelanggan akan mencari maklumat tentang produk yang diperlukan menggunakan enjin carian atau rangkaian sosial. Mereka memperolehi maklumat bukan sahaja berkenaan tawaran semasa, tetapi juga tentang pengalaman pelanggan-pelanggan lain yang telah menggunakan produk tertentu.

Kehadiran dalam rangkaian sosial juga penting kerana ia membolehkan hubungan lebih rapat dengan pelanggan. Tugas para pakar adalah untuk mewujudkan persekitaran yang sukar ditolak, yang akan menarik orang ramai yang berpotensi menjadi pelanggan/pengguna, bergantung kepada pemikiran dan tindakan mereka. Apabila anda mengambil keputusan untuk menceburi rangkaian sosial, adalah penting untuk mengetahui akan kelebihannya, dan juga risiko yang perlu dihadapi.


Dalam statistik yang dikeluarkan ole Kpros.com (Mingguan Malaysia,09 November 2014), menunjukkan Facebook merupakan Media Sosial paling berpengaruh, dengan mempunyai 1.07 billion pengguna setiap bulan. Kemudian diikuti oleh You Tube dengan 1 bilion pengguna pada setiap bulan. Manakala Google+ di tempat ke tiga dengan 540 juta pengguna sebulan, dan seterusnya diikuti oleh Laman web Twitter berada di tangga keempat dengan 271 pengguna sebulan.

Apabila kita melihat kepada statistik-statistik di atas, jelas menunjukkan hampir separuh daripada 2.8 juta pengguna internet di seluruh dunia mempunyai akaun facebook, dan mereka gemar bersosial di laman web tersebut.  Kemudian sebahagian besar daripada pengguna internet di seluruh dunia menjadikan laman web You Tube sebagai tempat untuk mencari maklumat dan hiburan dalam bentuk Video. ini merupakan satu berita baik kepada usahawan-usahawan internet, terutamanya bagi mereka yang aktif menggunakan “Fanpage” dan Video di Youtube sebagai platform pemasaran mereka.

Dengan menggunakan teknik pemasaran yang betul melalui kedua-dua media sosial ini, boleh memberikan sumber pendapatan sampingan kepada syarikat atau peniaga di peringkat global.










4.0       Tahap penggunaan media sosial dalam perniagaan di Malaysia.
Cetusan revolusi Internet yang bermula sekitar tahun 1990-an telah berjaya mengubah landskap sosioekonomi dunia. Letusannya yang hebat bak gunung berapi di Iceland telah merubah cara kita bekerja, berkomunikasi, bersosial, malah berhibur. Namun tanpa disedari, gempa susulan daripada gegaran itu sedang dan bakal kita rasai. Gempa itu membawa satu lagi fenomena hasil kerja tangan pemain industri media versi 2.0 atau media sosial. Kini media sosial menjadi buah mulut, bermula dengan tarikan blog dan kini disusuli oleh magnet Facebook. Malah dalam tempoh kurang tiga tahun kewujudannya, aktiviti bersosial secara maya berjaya menjadi aktiviti paling popular di Internet.

Di Malaysia pula, berdasarkan statistik yang dikeluarkan oleh CheckFacebook.com, jumlah pengguna Facebook sudah mencecah lebih satu juta orang. Selain itu, jumlah laman di Facebook sudah mencecah tiga juta. Dari pasar raya besar (hypermarket) seperti TESCO, sehingga ke pasar peniaga ikan terubuk masin, semuanya berlumba-lumba menambah bilangan peminat setiap hari. Satu perkara yang pasti ialah media sosial menjadi jambatan yang menghubungkan pengeluar terus kepada prospek atau pelanggan. Penggunaan telefon pintar di kalangan rakyat Malaysia antara yang tertinggi di dunia, menurut laporan kaji selidik Google hari ini, di samping peratusan tinggi penggunaan Internet di kalangan remaja.

Penggunaan telefon pintar di kalangan rakyat Malaysia antara yang tertinggi di dunia, menurut laporan kaji selidik Google .  Dalam kaji selidik tersebut, Malaysia merupakan satu daripada lima tempat di dunia dengan penggunaan telefon pintar adalah lebih tinggi berbanding komputer pada paras 51% berbanding 39%. Kaji selidik itu mencadangkan, pengguna di Asia bertukar daripada penggunaan "desktop" Internet  kepada landskap laman sesawang baharu dan lebih menarik iaitu melalui penggunaan aplikasi mudah alih. Malaysia berada pada tahap sama dengan negara jiran yang maju di Asia, seperti China, Hong Kong, Korea Selatan dan Singapura.

Lebih menarik lagi, 35% pengguna Malaysia daripada kaji selidik itu berkata, mereka secara eksklusif menggunakan telefon pintar sahaja untuk akses kepada Internet dan media sosial, menjadikan Malaysia sebagai negara nombor satu di dunia untuk akses Internet dan media sosial menggunakan telefon pintar secara eksklusif. Kajian tersebut juga menunjukkan pengguna Internet telefon pintar di Malaysia melakukan banyak aktiviti pembelian atas talian, seperti pembelian tiket penerbangan, tempahan hotel dan lain. Sebanyak 86% pengguna telefon pintar di Malaysia menempah tiket penerbangan secara atas talian, sementara itu 75% menempah hotel atas talian, 42% membeli pakaian, 37% untuk tempah tiket wayang, dan lain-lain.

Ini merupakan kejutan terbesar kepada setiap perniagaan di Malaysia yang tidak mempunyai laman sesawang dengan 'mobile-optimised' atau aplikasi mudah alih.

5.0       Cabaran dan halangan penggunaan media sosial.

Media sosial memudahkan masyarakat untuk mengakses pelbagai maklumat yang terdapat di dalam internet itu terutama bahan-bahan pornografi dan keganasan. Pendedahan yang sebegini boleh meruntuhkan moral seseorang terutama golongan remaja yang belum mampu untuk memikirkan kesan pendedahan keterlaluan mereka terhadap bahan sebegitu. Remaja akan menganggap bahan-bahan sebegini sesuatu yang lumrah lalu mereka berani melakukan perkara-perkara yang bertentangan dengan moral budaya masyarakat kita sebelum ini pula. Media sosial telah menyebabkan moral masyarakat yang suatu masa dahulu dipandang tinggi semakin dipinggirkan pula.




Selain itu, penggunaan media sosial berupaya untuk menjejaskan keharmonian dan perpaduan negara kita. Sudah ada banyak halaman web yang sengaja menyebarkan pelbagai fitnah dan gosip serta propaganda negatif untuk memastikan rakyat di negara ini menerima maklumat yang salah lalu berlakunya kekacauan pula. Semua bahan yang ditulis itu mampu untuk mencetuskan salah faham dan pergaduhan antara masyarakat berbilang kaum di negara ini dengan begitu mudah. Jelaslah, media sosial memudahkan penyebaran pelbagai maklumat palsu dan mengelirukan kepada masyarakat. Revolusi internet turut membuka peluang berlakunya kes-kes penipuan. Kita sudah banyak kali mendengar rungutan dan aduan masyarakat mengenai diri mereka ditipu oleh pihak tertentu terutama berkaitan dengan perniagaan secara elektronik yang semakin mendapat tempat di media sosial sekarang ini. Pelabur-pelabur yang tidak begitu mengetahui aspek media sosial dan internet telah ditipu dengan begitu mudah dalam jumlah yang banyak oleh golongan tertentu sehingga memberikan imej buruk kepada dunia perniagaan yang lain pula. Jadi, media sosial menyebabkan berlakunya kerugian kewangan yang banyak kepada masyarakat negara ini.

Remaja sering menghabiskan masa mereka dengan melayari media sosial sebaik sahaja mereka pulang dari sekolah. Lihat sahaja kafeteria siber yang penuh sesak dengan pelajar-pelajar kita itu baik di bandar mahupun di desa. Semuanya menghabiskan tempoh masa yang lama dengan membazir sahaja selain menghabiskan sejumlah wang yang banyak pula untuk bersosial dalam internet. Remaja seolah-olah menganggap melayari media sosial lebih penting daripada menelaah pelajaran atau menghabikan masa membuat latihan yang diberikan oleh guru sekolah mereka. Sudah pasti keadaan ini tidak sesuai buat mana-mana pihak terutama remaja yang perlu menjalani kehidupan sebenar di luar yang boleh memberi banyak pengajaran kepada mereka kelak. Semakin lama seseorang itu melayari internet semakin kuranglah masa yang mereka habiskan dalam dunia realiti sebenarnya.



6.0       Faktor-faktor pendorong penggunaan media sosial

6.1     Mudah dan cepat
Sebagai contoh, di waktu dulu ketika ingin melakukan majlis jemputan kahwin perlu mencari alamat rakan-rakan masing-masing. Tapi kini dengan kecanggihan laman sosial, kad kahwin boleh di letakkan di sana dan dimaklumkan kepada rakan-rakan. Mudah dan cepat. Permintaan bantuan cemas seperti derma darah jens tertentu untuk membantu pesakit tenat juga dapat disebarkan. Kes-kes penipuan dan wajah penjenayah dapat disebarkan dalam usaha membanteras jenayah. Kita akan mendapat maklumat terkini dengan cepat. Ada rakan-rakan yang rajin berkongsi berita dan maklumat untuk dikongsi bersama. Sebagai contoh, laman sosial dapat menggantikan tv untuk mengetahui berita terkini. Malah perbicaraan mahkamah diketahui dengn serta merta melalui twitter dan laman web tertentu. Peristiwa terkini dapat diketahui serta merta. Imlu dalam bidang perubatan, teknologi dan sebagainya juga dapat disebarkan.

Media sosial seperti ini sebenarnya dapat memberikan banyak kebaikan sekiranya digunakan dengan betul. Tetapi kebanyakannya tidak manfaatkan kemudahan seperti ini dengan sebaik-baiknya sehinggakan ada di antara mereka yang salah guna sehingga mencetuskan kontroversi seperti ugutan kepada individu tertentu.

6.2     Trend masa kini
Kehadiran teknologi web 2.0, iaitu web generasi kedua menawarkan pilihan yang menarik dalam aktiviti komunikasi dan interaksi manusia kerana dilihat berbeza daripada teknologi sebelumnya yang terdiri daripada laman-laman web yang statik dan menawarkan sedikit interaktiviti (Harrison & Thomas, 2009) yang berorientasikan informasi yang dihasilkan oleh sebilangan kecil orang untuk jumlah pengguna yang ramai.
Ini kerana web 2.0 atau web “baca/tulis” (read/write) melibatkan sekumpulan aplikasi yang berpusatkan pembangunan komuniti dalam talian yang berdasarkan darjah interaktiviti, inklusif, kolaborasi, bahan tulen, dan kemahiran literasi digital yang lebih tinggi. Malah, ramai yang menggunakan media baharu ini untuk memenuhi keperluan penting psikologi dan sosial mereka dengan menjadikan Internet sebagai tempat bertemu dan berinteraksi serta membentuk perhubungan. Dengan aplikasi web 2.0 atau web 3.0 yang merujuk pada akses Internet dan alat mudah alih media ini menjadi media sosial yang melibatkan pembabitan massa dan mempunyai kemampuan yang lebih hebat hasil gabungan tiga elemen utama: teknologi, perbualan, dan perkongsian maklumat. Beberapa tahun kebelakangan ini, media sosial dilihat bercantum menjadi satu jenis platform, iaitu jaringan sosial. Sebelum ini, laman jaringan sosial sering dirujuk dengan konteks teknologi 2.0 yang lebih luas. Kadangkala, definisi “media sosial”, dan “jaringan sosial” sering digunakan secara sinonim. Oleh sebab itu, Jerrett (2008) mendefinisikan ciri penting Media Baharu yang Baharu: Trend Penggunaan Jaringan Sosial Dalam Kalangan Pengguna di Malaysia 95 web 2.0 sebagai “pembangunan perisian yang membolehkan penglibatan massa dalam aktiviti sosial dan kolektif”. Jaringan sosial ini wujud daripada keupayaan pengguna untuk mewakili diri dan minat mereka dalam platform sosial dan menggiatkan aktiviti dengan yang lain dalam saluran media sosial ini.

6.3      Mencipta perhubungan
Media sosial merupakan laman di mana setiap orang boleh membuat laman web secara peribadi, kemudian berhubung dengan rakan-rakan untuk berkongsi maklumat dan berkomunikasi. Jaringan sosial terbesar antara lain Facebook, Myspace, Plurk, dan Twitter. Jika media tradisional menggunakan media cetak dan media penyiaran, maka media sosial menggunakan internet.

Ketika teknologi internet dan telefon bimbit semakin maju maka media sosial pun ikut membangun dengan pesat. Kini untuk mengakses facebook atau twitter misalnya, boleh dilakukan di mana-mana saja dan pada bila-bila masa hanya dengan menggunakan sebuah telefon bimbit. Begitu pantasnya seseorang boleh mengakses media sosial mengakibatkan terjadinya fenomena besar terhadap arus maklumat tidak hanya di negara-negara maju, bahkan juga di Malaysia. Kerana kelajuannya media sosial juga mula tampak menggantikan peranan media massa konvensional dalam menyebarkan berita-berita.

Kepesatan perkembangan media sosial kini kerana semua orang seperti boleh memiliki media sendiri. Jika untuk memiliki media tradisional seperti televisyen, radio, atau akhbar memerlukan modal yang besar dan tenaga kerja yang banyak, maka lain halnya dengan media. Seorang pengguna media sosial boleh mengakses menggunakan media sosial dengan rangkaian internet bahkan yang aksesnya lambat sekalipun, tanpa bayaran besar, tanpa alat mahal dan dilakukan sendiri tanpa pekerja. Pengguna media sosial dengan tidak boleh menyunting, menambah, mengubah suai baik tulisan, gambar, video, grafik, dan pelbagai model kandungan lain.

6.4      Persepsi.
Persepsi adalah fikiran, gambaran atau bayangan dalam hati mengenai sesuatu perkara. Persepsi juga boleh diterjemahkan sebagai tanggapan. Apabila menyebut tanggapan, sudah pasti ada tanggapan baik dan buruk. Oleh demikian, manusia sentiasa mempunyai persepsi berbeza mengenai sesuatu perkara sama ada baik atau buruk. Persepsi boleh timbul dari hati seseorang atau dicetuskan oleh pihak lain.


Pada zaman serba moden kini, masyarakat lebih mudah terikut dan terperdaya dengan persepsi yang tercetus secara meluas, tambahan pula dengan perkembangan media sosial yang membolehkan sesuatu persepsi yang mungkin awalnya cuma persepsi individu tetapi kemudian turut menjadi persepsi ramai.

Media sosial dan cara persepsi terbentuk dan dibentuk melalui media sosial. Media sosial adalah satu bentuk media yang digunakan terus secara talian dan membolehkan masyarakat berhubung, berinteraksi, berkongsi dan mengambil bahagian secara terus dan seterusnya membentuk satu rangkaian sosial. Kemudahan serba canggih ini membantu sebarang bentuk maklumat disebarkan dengan cepat ke seluruh dunia. Ada yang menggunakan media sosial untuk tujuan baik dan ada juga sebaliknya. Media sosial digunakan sesetengah pihak untuk melahirkan persepsi yang baik mengenai sesuatu atau memperbetulkan persepsi salah mengenai sesuatu.

7.0       Kesimpulan

Sesebuah laman media sosial yang baik semestinya mempunyai beberapa sifat yang boleh menarik pelawat di kalangan pengguna internet untuk mengunjungi laman tersebut. Antaranya ialah, Penggunaan bahasa
yang terurus, Maklumat multimedia, Mempunyai gimik,  Daya Pemujukan, Interaktif dan Sentiasa dikemaskini. Secara keseluruhan daripada sifat tersebut, pelawat laman media sosial akan melawati laman yang mempunyai maklumat yang terkini dengan ciri interaktif yang baik. Kajian yang dijalankan oleh Williams, et al. (2006), menyatakan bahawa cabaran yang besar dihadapi oleh pembangun laman media sosial bagi sesebuah syarikat adalah untuk menyediakan maklumat perniagaan yang dijalankan dengan lebih kerap dan sentiasa dikemaskini untuk dilawati oleh pengunjung.

No comments:

Post a Comment